7 Eylül 2009 Pazartesi

1- Yeni Sınav Sistemi Ön Taslağı


Yeni sınav sistemi ile ilgili bilgilendirici nitelikteki ilk resmi açıklama 20 Şubat 2009'da ÖSYM başkanı Ünal Yarımağan'dan geldi. Okan Üniversitesi'nde eğitimcilere yapılan sunum ile aynı zamanda kamuoyu da bilgilendirildi. İşte resimlerle o sunumun içeriği:

(Resimlerin büyük hallerini üzerine tıklayarak görebilir, bilgisayarınıza kaydedebilirsiniz.)


 
 
 

Sonraki Sayfada:
>>>  2- Meslek Liselerinin Katsayı Mağduriyeti Kalktı





"YGS LYS Hakkında Her Şey Yazı Dizisi" Sayfaları
1- Yeni Sınav Sistemi Ön Taslağı
2- Meslek Liselerinin Katsayı Mağduriyeti Kalktı
3- 2010 ÖSYS Sistemi - YGS ve LYS - Netleşiyor
4- 2010 ÖSYS Puan Türleri Taslağı
5- Yeni Sınav Sistemi ile İlgili Yorumlarınız / Soru-Cevap Bölümü









 
Yukarıda verdiğimiz bu  bilgiler arama motorları tarafından kayıt altına alınamayacağı için resim içerisindeki metinler aşağıda deşifre edilmiştir;
 




ÖSYS


Öğrenci Seçme ve


Yerleştirme Sistemindeki


Gelişmeler




Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler


1974 – 1980 Tek aşamalı sınav sistemi : Üniversitelerarası Seçme Sınavı(ÜSS)
Testler: Genel Yetenek


Fen Bilimleri


Sosyal Bilimler


Yabancı Dil


1981 – 1998 İki aşamalı sınav sistemi : Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)
Öğrenci Yerleştirme Sınavı (ÖYS)


Testler :


ÖSS : Sözel Bölüm (Türkçe + Sosyal Bilimler)


Sayısal Bölüm (Matematik + Fen Bilimleri)


ÖYS :Türkçe


Sosyal Bilimler


Matematik


Fen Bilimleri


Yabancı Dil






Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler


1999 – 2005 Tek aşamalı sınav sistemi : Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)
Testler (Ortak müfredata dayalı):


Türkçe


Sosyal Bilimler


Matematik


Fen Bilkimleri


Ayrı bir günde yapılan Yabancı Dil Sınavı (YDS)


Ortak müfredata dayalı testlerin artıları ve eksileri:


Artıları :Tüm adaylar için ortak testler


Eksileri :10. sınıf ve sonrasında öğrencilerin okula ve


derslere karşı ilgilerinin azalması


Yükseköğretime gelen öğrencilerdeki yetersizlik







Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler


2006 – 2009 Tek aşamalı sınav sistemi : Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)
Ortak Testler (Ortak müfredata dayalı):


Türkçe


Sosyal Bilimler-1


Matematik-1


Fen Bilkimleri-1


Alan Testleri (Genel lise zorunlu alan derslerine dayalı):


Edebiyat-Sosyal Bilimler


Sosyal Bilimler-2


Matematik-2


Fen Bilimleri-2


Ayrı bir günde yapılan Yabancı Dil Sınavı (YDS)







Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler


Mevcut sistemin artıları ve eksileri:
Artıları:


Tek sınav yapılması:


adayların sınav stresini bir kez yaşaması


harcamaların bir sınavla sınırlı olması


Zorunlu alan derslerine dayalı testlerin bulunması nedeniyle öğrencilerin


okula ve derslere karşı ilgisinin artması.


Yükseköğretime gelen öğrencilerin eskiye göre daha yeterli olması




Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler


Mevcut sistemin artıları ve eksileri:
Eksileri:


Adayların bir kesiminin 180 soruya cevap vermesi gerekirken,


bir kesiminin 120 soruya cevap vermesinin yeterli olması.


Bazı puan türleri 120 sorudan hesaplanırken bazı


puan türlerinin 180 sorudan hesaplanması.


Adayların 195 dakikalık bir sürede çok farklı konularla ilgili sorulara


cevap vermek zorunda olması ( 6 test : 10-15 ders).


Test puanlarının eşit sürelerde ölçülememesi.


Ders puanları yerine ders grubu puanlarının ölçülmesi.


Ders düzeyindeki soru sayılarının yetersizliği.


Puan türlerinin yetersizliği.


Tüm testlerin çoktan seçmeli olması.







Genel Amaçlar:
Adayların Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri gibi ders grupları başarısı yerine


Tarih, Coğrafya, Fizik, Kimya, ..gibi ders başarılarını ölçmek.


Adaylara her dersin sorularını yanıtlamak için sınırlı bir süre vererek


ders puanlarının eşit koşullarda elde edilmiş karşılaştırılabilir ölçütler


olmasını sağalamak.


Her sınavda adaylardan 10-15 gibi çok sayıda ders yerine, birbiriyle


ilişkili birkaç dersle ilgili soruları yanıtlamalarını istemek.


Mevcut sistemde ders grupları puanlarından hesaplanan 3 tür ÖSS puanı


(SAY, SÖZ, EA) yerine, ders puanlarını kullanarak çok sayıda puan


hesaplamak, böylece seçme ve yerleştirmenin etkinliğini arttırmak.


Adayların ikinci aşama sınavlardan yalnız seçtiklerine girebilmesini


sağlamak.


Açık uçlu soruların da sorulabileceği bir sistem yapısı oluşturmak.


İki Aşamalı Sınav Sistemi
Birinci Aşama : Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)
Ortaöğretimi bitirip, sınavsız geçişle girilenler dışındaki yükseköğretim


programlarına gitmek isteyen tüm adayların gireceği bir sınav.


Ortaöğretimin tüm okul türü ve alanlarında ortak olarak okutulan derslerle


ilgili soruların yer alacağı bir sınav.


Sınavın amaçları:


1. Açık Öğretim programlarına, Meslek Yüksek Okulu önlisans


programlarına ( sınavsız geçiş dışında) ve belirli lisans programlarına (!)


yerleştirmede kullanılacak puanları üretmek.


2. İkinci aşama sınavlarına girecek adayları seçmek.
ygslys.blogspot.com


Birinci Aşama : Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)
Sınavda yer alacak testler:


1. Türkçe testi


2. Temel Matematik testi


3. Sosyal Bilimler testi


4. Fen Bilimleri testi



Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) – Uygulama Seçenekleri


(Kişisel görüş - Kesin değil)


İkinciAşama : Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS)
LYS-1 : Matematik Sınavı (Matematik, Geometri)


LYS-2 : Fen Bilimleri Sınavı (Fizik, Kimya, Biyoloji)


LYS-3 : Edebiyat-Coğrafya Sınavı (Türk Edebiyatı, Coğrafya-1)


LYS-4 : Sosyal Bilimler Sınavı (Tarih, Coğrafya-2, Psi., Sos., Mantık)


LYS-5 : Yabancı Dil Sınavı (Almanca / Fransızca / İngilizce)







İkinciAşama : Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS)
(Kişisel görüş- Kesin değil)


LYS-1


LYS-2


LYS-3


LYS-4


LYS-5







Adaylar hangi sınavlara girecekler
Fen, mühendislik vb. programlara girmek isteyen adaylar:


1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)


2. Matematik Sınavı (LYS-1)


3. Fen Bilimleri Sınavı (LYS-2)


Sosyal bilimler, edebiyat, vb. programlara girmek isteyen adaylar:


1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)


2. Edebiyat-Coğrafya Sınavı (LYS-3)


3. Sosyal Bilimler Sınavı (LYS-4)


İktisat, işletme, vb. Programlara girmek isteyen adaylar:


1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)


2. Matematik Sınavı (LYS-1)


3. Edebiyat-Coğrafya Sınavı (LYS-3)


Yabancı dil vb. Programlara girmek isteyen adaylar


1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)


2. Yabancı Dil Sınavı (LYS-5)








Adaylar hangi sınavlara girecekler
Fen, mühendislik vb. programlara girmek isteyen adaylar :


(Kişisel görüş - Kesin değil)




YGS


LYS-1


LYS-2








Adaylar hangi sınavlara girecekler
Sosyal bilimler, edebiyat, vb. programlara girmek isteyen adaylar:


(Kişisel görüş - Kesin değil)

YGS


LYS-3


LYS-4







Adaylar hangi sınavlara girecekler
İktisat, işletme, vb. programlara girmek isteyen adaylar:


(Kişisel görüş - Kesin değil)



YGS


LYS-1


LYS-3


Adaylar hangi sınavlara girecekler
Yabancı dil ile ilgili programlara girmek isteyen adaylar:


(Kişisel görüş- Kesin değil)




YGS


LYS-5





Sınavlar ne zaman yapılacak?
(Kesin olmayan bilgiler)


Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) : Nisan ayının ilk yarısında


Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) : Haziran ayının ikinci yarısı


Örnek bir program:


Sabah Öğleden Sonra


1. Hafta : Cumartesi LYS-1


1. Hafta : Pazar LYS-4


2. Hafta : Cumartesi LYS-2


2. Hafta : Pazar LYS-3 LYS-5


Puan Türleri
Çok sayıda Ağırlıklı Puan Türü (LYS Puanı) olması planlanıyor


Puan Türleri 4 grupta toplanabilir:


(Kişisel görüş - Kesin değil)


1. Matematik-Fen Puan Türleri (MF-1, MF-2, ....., MF-k)


2. Türkçe-Sosyal Puan Türleri (TS-1, TS-2, ......, TS-m)


3. Türkçe-Matematik Puan Türleri (TM-1, TM-2, ......, TM-n)


4. Yabancı Dil Puan Türleri (DİL-1, DİL-2, ..... , DİL-p)



Puan Türü örnekleri
Matematik-Fen Puan Türleri (MF-1, MF-2, ....., MF-k)


(Kişisel görüş - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler -Kesin değil)



Puan Türü örnekleri
Türkçe-Sosyal Puan Türleri (TS-1, TS-2, ....., TS-m)


(Kişisel görüş - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler – Kesin değil)



Puan Türü örnekleri
Türkçe-Matematik Puan Türleri (TM-1, TS-2, ....., TS-n)


(Kesin deği - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler – Kesin değil)



Puan Türü örnekleri
Yabancı Dil Puan Türleri (DİL-1, DİL-2, ....., DİL-p)


(Kişisel görüş - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler – Kesin değil )


Yükseköğretim Kurulunun aldığı karar çerçeveyi belirliyor.
Belirlenen çerçeveye göre neler bellidir?
Hangi sınavların yapılacağı (YGS; LYS-1, LYS-2, LYS-3, LYS-4, LYS-5)


bellidir.


Her sınavda hangi derslerle ilgili sorular sorulacağı bellidir.


Hangi yükseköğretim programalarına girmek için hangi sınavalara girmek


gerektiği ana hatlarıyla bellidir.


Sınavların ne zaman yapılacağı yaklaşık olarak bellidir.


Birinci aşamanın ikinci aşamayı etkileyeceği bellidir.


Adayların tedirgin olmasını gerektiren bir durum yoktur. Adaylar mevcut sistemde hangi derslerle ilgili ne tür sorulara yanıt veriyorlarsa, yeni sistemde de aynı derslerle ilgili aynı tür sorulara cevap verecekler. Değişen nedir? Lisans programlarına gitme isteyen adaylar: çoğunlukla bir yerine üç sınava girecekler ve daha çok soruya cevap verecekler. Adayların ders düzeyindeki bilgi ve yetenekleri sınırlı sürelerde ölçülecek.


Henüz kesin olmayan konular neler dir?
Sınav süreleri, testlerdeki soru sayıları.


YGS’de kaç soru kitabı kullanılacağı.


YGS ve LYS puanlarının nasıl hesaplanacağı (puan aralıkları, ağırlıklı puan


katsayıları, YGS testlerinden hangilerinin LYS puanlarını etkileyacağı, vb. )


OBP ve AOBP puanlarının hesaplanmasında bir değişiklik yapılacak mı?


Yerleştirme puanlarının nasıl hesaplanacağı (puan aralığı, OBP/AOBP


katsayıları, vb)


Puan türleri, hangi yükseköğretim programlarının hangi puan türüyle öğrenci


alacağı.


Ek puanlıYOP’lar, ek puan katsayısı?


ML çıkışlı adayların kendi alanındaki programlara gitmesi için düzenleme.


Ayrıntı düzeyinde de olsa sistemde yapılabilecek diğer iyileştirmeler.


ygslys.blogspot.com